/blog/View/
مرکز تصویر برداری رازی
سونوگرافی های لازم در دوران بارداری

سونوگرافی های لازم در دوران بارداری

برای کنترل روند بارداری، رشد جنین و همچنین غربالگری نقص های مادر زادی جنین، مادر باردار باید در طول دوران بارداری چند سونوگرافی انجام دهد که هر کدام در زمان و شرایط خاص و معینی باید انجام شوند.سونوگرافی های طول دوران بارداری به دو دسته سونوگرافی های معمول و تکمیلی تقسیم می شوند.


انواع سونوگرافی های دوران بارداری

 سونوگرافی های معمول
       1. تشخیص ساک حاملگی
       2. سونوگرافی NT
       3. سونوگرافی تعیین جنسیت و آنومالی
       4. آخرین سونوگرافی
 سونوگرافی های تکمیلی
       1. سونوگرافی کالر داپلر
       2. اکو کاردیوگرافی قلب
       3. سونوگرافی بیوفیزیکال پروفایل
       4. سونوگرافی سه بعدی و چهار بعدی

سونوگرافی تشخیص ساک حاملگی

این سونوگرافی در اوایل بارداری و معمولاً دو یا سه هفته بعد از عقب افتادن عادت ماهانه انجام می‌شود در جهت ارزیابی وجود جنین و تشخیص ساک بارداری، بررسی ضربان قلب جنین و تجمع غیر طبیعی خون بین جفت و دیواره رحم(هماتوم بارداری) و همچنین بررسی حاملگی داخل رحمی یا خارج رحمی

- یکی از نکات مهم در این سونوگرافی تعیین سن دقیق بارداری است که بر اساس CRL(قد جنین از نوک سر تا تا پایین باسن)

- قبل از این انجام این سونوگرافی توصیه میشود به میزان کافی آب نوشیده شود چرا که امواج آلتراساوند(فرا صوت)از مایعات بهتر عبور کرده و کیفیت تصاویر این تست بالاتر میرود.

سونوگرافی NT(Nuchal Translucency)

سونوگرافی NT

(سونوگرافی NT)

این سونوگرافی نوعی غربالگری است که بین هفته های 11 تا 13 بارداری انجام میشود در این سونوگرافی میزان مایع پشت گردن جنین و ضخامن آن بررسی میشود و با انجام سونوگرافی NT میتوان مشکلاتی مثل سندروم داون و تريزومي۲۱، ۱۸ و تريزومي ۱۳ تشخیص داده می شود. (یعنی کروموزوم های شماره ۱۳ و ۱۸ و ۲۱ جنین را از جهت سه تایی بودن که نوعی ناهنجاری است، بررسی می كنند.)







سونوگرافی تعیین جنسیت و آنومالی

سونوگرافی آنومالی

(سونوگرافی آنومالی)

تعیین جنسیت جنین از طریق سونوگرافی از هفته 15 به بعد بارداری امکان پذیر میباشد و اما برای بررسی سلامت اندام های جنین در هفته های 18 تا 20 بارداری سونوگرافی آنومالی انجام میشود که به عنوان سونوگرافی سه ماهه دوم نیز شناخته می شود.که عموما با سونوگرافی تعیین جنسیت همزمان انجام می شود.
که دراین سونوگرافی جنسیت جنین، صورت، دست و پا، دیافراگم، ستون فقرات، کلیه ها، مثانه، معده و همچنین حفره های قلب جنین بررسی می شود.

به طور مثال لب شکری یا لب شکافته یکی از نواقص زایشی بدن است در این حالت بخشی از لب نوزاد باز می ماند و گوشت این ناحیه رشد کافی نمی کند امروزه این قبیل مشکلات از طریق سونوگرافی آنومالی اسکن انجام می شود قابل تشخیص هستند.

آخرین سونوگرافی

بعد از هفته 28 بارداری (معمولا هفته 32) یک سونوگرافی دیگر برای بررسی میزان رشد جنین و وزن او نسبت به سن بارداری انجام می شود. با استفاده از طول استخوان ران و دور سر و دور شکم وزن جنین را تخمین می زنند و با وزن مناسب برای آن سن بارداری مقایسه می کنند.

اگر در هر یک از سونوگرافی های بارداری پزشک به مورد مشکوکی برخورد کند سونوگرافی های تکمیلی را تجویز میکند، در ادامه سونوگرافی های تکمیلی را شرح خواهیم داد:


سونوگرافی کالر داپلر

سونوگرافی داپلر از امواج صوتی برای تشخیص حرکت خون در عروق ، به ویژه حرکت گلبول های قرمز استفاده می کند. سونوگرافی کالر داپلر در دوران بارداری برای مطالعه گردش خون در جنین، رحم و جفت استفاده می شود و زمانی تجویز می شود که پزشک در هر مرحله از سونوگرافی های معمول بارداری موردی ببیند که نیاز به بررسی بیشتر داشته باشد به طور مثال مشکلات قلبی عروقی، یا رشد غیر طبیعی جنین، یا در صورت وجود مواردی مثل دو یا چندقلویی یا داشتن سابقه سقط جنین و...

اکو کاردیوگرافی قلب

اکوکاردیوگرافی جنین یک آزمایش مشابه سونوگرافی است، این معاینه به پزشک اجازه می دهد ساختار و عملکرد قلب جنین را بهتر ببیند و معمولاً در سه ماهه دوم، بین هفته های 18 تا 24 انجام می شود. در اکوی قلب، مشکلات قلبی جنین مثل وجود حفره در قلب و ... قابل تشخیص است.

سونوگرافی بیوفیزیکال پروفایل

سونوگرافی بیوفیزیکال پروفایل (یا به اختصار BPP) برای اطمینان از سلامت جنین (به طور مثال بررسی ضربان قلب، تنفس، حرکات بدن، سفتی عضلات و حجم مایع آمنیوتیک اطراف نوزاد) تست سنجش ضربان قلب جنین(تست بدون استرس) را با سونوگرافی جنین ادغام می‎ کند.
- سونوگرافی بیوفیزیکال پروفایل معمولاً در سه ماهه آخر بارداری انجام می شود و در زنان با بارداری پر خطر (مثل فشار خون بالا، دیابت، سابقه سقط جنین، احتمال زایمان زودرس) در هفته های 32 تا 34 یا حتی امکان دارد در سه ماهه دوم بارداری نیز انجام شود.

سونوگرافی سه بعدی و چهار بعدی

در سونوگرافی سه بعدی(3D) یک تصویر سه بعدی از جنین مشاهده میشود که با کنار هم قرار دادن تصاویر یک ویدئو از زوایای مختلف جنین به وجود می آید که به سونوگرافی چهار بعدی(4D) مشهور است که در آن لبخند یا خمیازه کشیدن جنین مشاهده میشود.
- سونوگرافی سه بعدی و چهار بعدی نقایص مادرزادی خاصی مانند شکاف کام را می توانند نشان دهند که ممکن است در سونوگرافی استاندارد(دو بعدی) مشاهده نشوند.

انجام سونوگرافی های بارداری در یک مرکز معتبر

مرکز تصویربرداری رازی (رادیولوژی و سونوگرافی دکتر علیزاده) با دارا بودن چهار دستگاه پیشرفته سونوگرافی و با بیش از سی سال تجربه بی شک یکی از قوی ترین و بهترین مراکز سونوگرافی تهران و شهر ری می باشد که انواع مختلف سونوگرافی را انجام می دهد برای کسب اطلاعات بیشتر و اطلاع از هزینه انجام سونوگرافی های معمول و تکمیلی می توانید از طریق راه های زیر با ما در ارتباط باشید:

ارتباط با مرکز رادیولوژی و سونوگرافی رازی شهرری (دکتر علیزاده)

ارتباط با مرکز رادیولوژی و سونوگرافی رازی شهرری (دکتر علیزاده)

دریافت نوبت