/blog/View/
مرکز تصویر برداری رازی
آپاندیس

آپاندیس

آپاندیس چیست؟ غده آپاندیس کجای بدن است؟ فواید و کار زائده آپاندیس چیست؟ بیماری آپاندیسیت چیست؟ علت التهاب آپاندیس چیست؟ علائم مبتلا شدن به اپاندیسیت چیست؟ راه های تشخیص آپاندیس چیست؟ این سوالات و سوالات بی شمار دیگری هستند که برای افراد بسیاری ایجاد می شوند مقاله این هفته مجله مرکز تصویربرداری رازی سعی بر آن داریم به تمامی این سوالات پاسخ دهیم با ما همراه باشید...


آپاندیس چیست؟

آپاندیس اندام کیسه ای کِرم مانندی در سمت راست بدن است که از روده کور آویزان است. روده کور بن بستی است که، پایین تر از جایگاه به هم رسیدن روده باریک و بزرگ قرار دارد.
طول آپاندیس بین ۱۰ تا ۱۲ سانتی متر است و قطر آن نیز در حدود 0.6 سانتی متر است.

آپاندیس از روده بزرگ منشعب می‌شود و در سمت راست شکم قرار داد

(آپاندیس از روده بزرگ منشعب می‌شود و در سمت راست شکم قرار داد)

کار زائده آپاندیس چیست؟

تا سال های بسیار گمان میرفت که آپاندیس اندامی است که در پیشینیان ما کاربرد داشته است و اکنون کاربرد خود را از دست داده است اما پژوهش های اخیر نشان می دهد که آپاندیس بافت لنفوئید دارد که بخشی از دستگاه ایمنی است و منبعی از باکتری های سودمند است که به از بین بردن آلودگی ها در بدن کمک می کند و در صورت از میان رفتن باکتری های روده، میتواند آن ها را جایگزین کند.
همچنین طبق گفته سایت ویکی پدیا آپاندیس در نوزادان به تولید هورمون و در افراد بزرگسال به تولید پادگنهای (آنتی‌ژن‌های) مفید برای ایمنی بدن و مبارزه با بیماری کمک می‌کند. همچنین تحقیقات دیگری نشان می‌دهد که آپاندیس نقش عمده‌ای در سیستم ایمنی بدن دارد. بافتهای لنفاوی جداره آپاندیس با حس کردن میکروبهای موجود در مواد زاید در حال دفع از بدن، نوع خوب یا بد میکروب‌ها را تشخیص داده و به بانک حافظه‌ای سیستم ایمنی بدن اجازه می‌دهند تا در مقابله (و دفع) میکروبهای مضر و ساختن میکروبهای مفید برنامه‌ریزی کرده و فعال گردد

علت التهاب آپاندیس و بیماری آپاندیسیت چیست؟

در هنگام گوارش، غذا حین انتقال از روده کوچک به بزرگ ابتدا وارد آپاندیس می شود و سپس درون روده بزرگ تخلیه می شود اگر این عمل به خوبی اتفاق نیافتد منجر به انسداد آپاندیس و در نتیجه، التهاب و عفونت و تورم آپاندیس شود که اصطلاحا آپاندیسیت گفته می شود. انسداد آپاندیس همچنین می تواند ناشی از انگل، مدفوع و سرطان و ... باشد.

ترکیدن آپاندیس

لازم است بدانید آپاندیسیت همیشه منجر به ترکیدن آپاندیس نمی‌شود اما با افزایش تورم آپاندیس و بزرگ شدن آن، رگ های خونی آپاندیس بسته می شوند که باعث نکروز (مرگ) بافت آپاندیس می شود. در همین حال، باکتری هایی که به طور معمول در این قسمت از روده یافت می شوند، شروع به تکثیر می کنند و التهاب را بدتر می کنند. آپاندیس که در اثر نکروز ضعیف شده و تحت فشار از داخل قرار می گیرد، ممکن است ترکیده و محتویات آن به داخل حفره شکمی بریزند و گاهی منجر به مرگ فرد هم شود چرا که مواد سمی در تمام بدن پخش می شود.

علائم مبتلا شدن به آپاندیسیت چیست؟

شایع ترین علامت آپاندیسیت درد ناحیه شکمی است که در هنگام حرکت،سرفه، عطسه و همچنین گذشت زمان بدتر می شود و در اکثر افراد از اطراف ناف و ناحیه بالایی شروع شده و حرکت می کند اما از دیگر علائم بیماری آپاندیسیت می توان به موارد زیر اشاره کرد:


  • تهوع و استفراغ

  • مشکلات گوارشی مثل اسهال و یا یبوست

  • تب

  • بی اشتهایی

  • نفخ شکم و...

راه های تشخیص آپاندیس چیست؟

تشخیص دقیق آپاندیسیت در اکثر مواقع امری پیچیده است و علاوه بر معاینه به تست های تکمیلی هم نیاز دارد.

  • آزمایش خون و ادرار

  • برای تشخیص میزان عفونت موجود در خون و بدن و همچنین از بین بردن این عفونت آزمایش تجویز می شود.


  • تصویر برداری از شکم

  • جهت تشخیص دقیق و قطعی آپاندیسیت حاد باید از شیوه های دیگری مثل سونوگرافی و یا سی تی اسکن استفاده کرد.
    در سونوگرافی مانند رادیولوژی از اشعه ایکس استفاده نمی شود بلکه از امواج صوتی استفاده می شود به همین دلیل بی خطر ترین شیوه برای تشخیص بیماری اپاندیسیت است. سونوگرافی کمک می کند از عمل های جراحی آپاندیسی که ناشی از تشخیص اشتباه و بی دلیل بوده جلوگیری شود.

    آمادگی های قبل از انجام سونوگرافی آپاندیس

    برای سونوگرافی آپاندیس بهتر است مثانه خالی باشد اما چون بعضی بیماری ها مثل سنگ کلیه، کیست تخمدان و برخی دیگر دردی شبیه آپاندیسیت دارند بهتر است ابتدا یکبار سونوگرافی با مثانه پر برای بررسی این مشکلات و پس از تخلیه مثانه یکبار دیگر سونوگرافی با مثانه خالی برای بررسی آپاندیس انجام شود این روش ایده آل ترین حالت برای تشخیص و بررسی بیماری آپاندیسیت با سونوگرافی می باشد.

    تشخیص آپاندیس با سونوگرافی شکمی در مرکز تصویر برداری رازی شهرری

    مرکز تصویربرداری رازی شهرری یکی از جامع ترین مراکز رادیولوژی و سونوگرافی تهران می باشد که تمامی تست های تخصصی تصویربرداری از جمله سونوگرافی تشخیص آپاندیسیت هم در آن انجام می شود تیم پزشکی تصویربرداری رازی شهرری از مجرب ترین پزشکان متخصص و فوق تخصص رادیولوژیست آقا و خانم به سرپرستی دکتر علیزاده تشکیل شده است که می توانند همه روزه در خدمت شما بیماران محترم باشند.
    برای دریافت نوبت از مرکز تصویربرداری رازی شهرری(دکتر علیزاده) میتوانید هم از طریق همین سایت، هم به صورت ارتباط تلفنی با شماره های 02155906157 و 02155976795 و همچنین از طریق ارتباط واتس اپ با شماره 09378210350 هم اقدام به دریافت نوبت فرمایید.
    شایان ذکر است بدانید جهت رفاه حال شما عزیزان جواب تمامی تصویربرداری ها در مرکز تصویربرداری رازی شهرری بلافاصله پس از آماده شدن به شماره شما و پزشک معالجتان ارسال می شود و شما از طریق لنک ارسالی در هر زمان و مکانی میتوانید به تصاویر و گزارشهای خود دسترسی داشته باشید.

    ارتباط با مرکز رادیولوژی و سونوگرافی رازی شهرری (دکتر علیزاده)

    ارتباط با مرکز رادیولوژی و سونوگرافی رازی شهرری (دکتر علیزاده)

    دریافت نوبت