/blog/View/
مرکز تصویر برداری رازی
بیمار کرونایی چه زمانی باید تست سی تی اسکن ریه دهد؟

بیمار کرونایی چه زمانی باید تست سی تی اسکن ریه دهد؟

بیماری همه‌گیر کووید -۱۹، نوع جهش یافته ویروس‌های خانواده کرونا است که زندگی همه افراد را در سراسر دنیا و همین طور مردم ایران، درگیر کرده است و بیشتر از همه دستگاه تنفسی بیمار را درگیر کرده، و ممکن است از یک سرماخوردگی ساده شروع و تا نارسایی شدید و مشکلات تنفسی ادامه پیدا کند و منجر به مرگ فرد شود به همین دلیل تشخیص به موقع و پیگیری درمان بسیار مهم است


با گسترش بیماری کرونا، شایعات راجع به آن گسترده‌تر شده است که گردش این اطلاعات نادرست منجر به بروز مشکلاتی برای بیماران و پزشکان شده است به طور مثال شایعات در مورد انجام تست های تشخیصی کرونا و زمان انجام آن ها و...

اهمیت کارکرد ریه‌ها در بدن

ریه از جمله حیاتی ترین اجزا بدن انسان است و بدون ریه زندگی امکان پذیر نیست، اکسیژن از ریه‌ها وارد خون شده و از آنجا به سایر بخش‌های بدن مثل مغز و قلب منتقل می‌شود و همچنین و گاز دی اکسید کربن هم از طریق ریه ها از بدن خارج می شود . به همین دلیل سلامت بدن انسان در گرو سلامت ریه هایش می باشد بنابراین در هنگام ابتلا به ویروس کرونا حفاظت از ریه ها و تشخیص اینکه ریه ها درگیر عفونت شده اند یا خیر موضوع مهمی است.
در ادامه به توضیحات کلی سی تی اسکن ریه، زمان مناسب برای انجام تست سی تی اسکن ریه معایب سی تی اسکن ریه و مزایای سی تی اسکن ریه میپردازیم.

مقایسه ریه فرد سالم و مبتلا به کرونا

مقایسه ریه فرد سالم و مبتلا به کرونا

سی تی اسکن قفسه سینه ابزاری بسیار مطمئن است و در صورتی که تست PCR هم نتواند درگیری فرد را مشخص کند با کمک تست سی تی اسکن می توان درگیری فرد را معین نمود، اگر فرد به بیماری کرونا مبتلا باشد، در سی تی اسکن، لکه‌های سفیدی داخل بافت ریه وی دیده می‌شود که بیانگر درگیری ریه با این ویروس است. در علم پزشکی به این لکه‌ها، کدورت شیشه مات (Ground-glass opacity) گفته می‌شود. فردی که به این ویروس مبتلا نباشد، رنگ ریه‌هایش در سی تی اسکن کاملا سیاه است.

زمان مناسب برای تست سی اسکن ریه

حائز اهمیت است بدانید بیماران کرونایی با علائم زیر باید حتما اقدام به انجام سی تی اسکن ریه نمایند:
- تنگی نفس
- سرفه و خلط زیاد
- برطرف نشدن تب بعد از گذشت ۴ -۵ روز
- درصد اشباع اکسیژن کمتر از ۹۳ درصد

مزایای سی تی اسکن ریه

1. تعیین شدت درگیری ریه: در تست های تشخیصی مثل PCR فقط مثبت یا منفی بودن نتیجه آلودگی مشخص می شود در صورتی که با تست سی تی اسکن میزان درگیری ریه هم مشخص می شود که اگر میزان درگیری ریه فرد بالاتر از 50 تا 60 % باشد خطرناک است و با بستری شدن فرد میتوان از بروز مشکلات جدی تر جلوگیری کرد.
2. یکی دیگر از مزایای سی تی اسکن تشخیص بیماری های همزمانی که کویید19 ایجاد میکند : مثل آسیب های قلبی، همزمانی بیماری های عفونی باکتریایی ریوی با بیماری کووید 19، بررسی قارچ سیاه در سینوس ها، و همچنین بررسی بیماری های زمینه ای ریوی قبلی که از قبل با فرد بوده و با مبتلا شدن فرد به کرونا میتوانند توان مقاومت فرد را کاهش دهند.

معایب سی تی اسکن ریه

سی تی اسکن را به دلیل استفاده از اشعه یونیزان به طور زیاد نمی توان استفاده کرد. اما شایان ذکر است در بیماران کرونایی می توان از پروتکل هایی استفاده کرد که میزان اشعه یونیزان راکم می کنند مثلا در حد یک عکس گرافی ساده، برآورد شده است میزان اشعه یک سی تی اسکن ریه با پروتکل اختصاصی برابر با میزان جذب طبیعی اشعه از محیط اطراف در طول یکسال است، هرچند توصیه می شود مادران باردار فقط در صورت لزوم از سی تی اسکن ریه استفاده کنند.

سی تی اسکن ریه در جنوب تهران و شهرری

مرکز تصویربرداری رازی (رادیولوژی و سونوگرافی دکتر علیزاده) یکی از جامعترین مراکز رادیولوژی و سونوگرافی شهرری است که تست سی اسکن ریه را با تمامی پروتکل های اختصاصی بیماری کرونا را با استفاده از یکی از به روز ترین دستگاه های سی تی اسکن دنیا انجام می دهد. این موضوع باعث می شود میزان اشعه دریافتی بیمار به حداقل میزان ممکن برسد و در اثر تکرار تست سی تی اسکن ریه در فواصل نزدیک به هم، خطری بیماران را تهدید نکند.
همچنین این روز ها به علت شیوع ویروس کرونا و اهمیت انجام تست سی اسکن ریه در بیماران کرونایی بسیاری از بیماران نیاز به دریافت نوبت غیر حضوری در سریعترین زمان ممکن دارند در همین راستا مرکز رادیولوژی و سونوگرافی رازی شهرری در جهت رفاه حال بیماران دریافت نوبت از طریق سایت، دایرکت ایسنتاگرام مرکز تصویربرداری رازی، واتس اپ و تماس تلفنی و همچنین مراجعه حضوری در صورت الزام را برای بیماران محیا کرده است. و بلافاصله پس از آماده شدن نتیجه سی تی اسکن ریه، پیامکی حاوی لینک تصاویر و گزارش برای بیمار و پزشک معالج ارسال می شود که با کلیک بر روی آن می توان نتیجه را مشاهده کرد.
همچنین شایان ذکر است مرکز رادیولوژی و سونوگرافی رازی شهر ری طرف قرارداد با بیمه های پایه از جمله: خدمات درمانی، تأمین اجتماعی و نیروهای مسلح و برخی بیمه های تکمیلی نیز می باشد.

شماره تماس مرکز تصویربرداری رازی شهرری(رادیولوژی و سونوگرافی دکتر علیزاده)


برای مشاهده آدرس دقیق و موقعیت مرکز رادیولوژی و سونوگرافی دکتر علیزاده اینجا کلیک کنید



ارتباط با مرکز رادیولوژی و سونوگرافی رازی شهرری (دکتر علیزاده)

ارتباط با مرکز رادیولوژی و سونوگرافی رازی شهرری (دکتر علیزاده)

دریافت نوبت