/blog/View/
مرکز تصویر برداری رازی
بارداری خارج از رحم، علل و علائم آن

بارداری خارج از رحم، علل و علائم آن

بارداری های خارج از رحمی مسئله ای بسیار مهم است که ناشی از لقاح اسپرم و تخمک در خارج از مسیر طبیعی و لانه گزینی تخمک لقاح یافته خارج از حفره اصلی رحم (حفره اندومتر) است، اغلب اوقات بارداری خارج رحمی در لوله فالوپ(تخمک های بارور را از تخمدان به رحم می برد) رخ می دهد.


علائم و نشانه های بارداری خارج از رحم

اغلب اوقات، حاملگی خارج رحمی در هفته های اول بارداری اتفاق می افتد. حتی گاهی ممکن است فرد نداند که باردار می باشد و ممکن است علامت و نشانه ای نداشته باشد.
اما عموما اولین علامت هشدار دهنده حاملگی خارج از رحم خونریزی خفیف واژینالی و درد ناحیه لگنی می باشد.
اما اگر خون از لوله فالوپ نشت کند، امکان دارد در ناحیه شانه احساس درد به وجود آید، و یا فرد مرتبا احساس نیاز به اجابت مزاج پیدا داشته باشد و یا احساس سرگیجه، ضعف و یا استفراغ و تهوع داشته باشد.
علائم خاص دیگر به محل تجمع خون و اعصاب تحریک یافته در فرد بستگی دارد.

حاملگی خارج از رحم می تواند باعث ترکیدن یا پارگی لوله فالوپ در فرد شود بنابراین علائم اورژانسی شدید فوراً باید پیگیری شوند.

علل و عوامل بارداری خارج از رحم

علائم و درمان بارداری خارج رحمی

علائم و درمان بارداری خارج رحمی

علت اتفاق افتادن بارداری خارج از رحم همیشه مشخص نیست، و مسائل بسیاری میتواند عامل آن باشد مثل:

  • اسکار، التهاب و یا آسیب لوله فالوپ(مسیری که تخمدان را به رحم متصل می کند) در اثر عفونت، بیماری و یا جراحی های قبلی

  • عوامل هورمونی

  • ناهنجاری های ژنتیکی و ...

  • با همه این تفاسیر تمامی زنان در معرض خطر بارداری خارج از رحمی هستند اما زنان با شرایط زیر بیشتر در معرض این خطر هستند:


  • سن فرد 35 سال یا بیشتر باشد.

  • سابقه جراحی شکم، لگم و یا سقط های متعدد داشته باشد.

  • افراد دارای سابقه بیماری التهاب لگنی(PID)

  • وقتی که حامگلی فرد با وجود دستگاه IUD اتفاق افتاده باشد.

  • افرادی که بارداری با کمک لقاح مصنوعی و یا دارو دارند. (از جمله IVF)

  • افراد سیگاری

  • افراد دارای سابقه بارداری خارج رحمی

  • افراد دارای سابقه بیماری های مقاربتی مثل سوزاک


  • همیشه نمی توان از بارداری خارج از رحمی جلوگیری کرد، اما در یک سری از مقالات پزشکی آورده شده است که با یک سری کار ها می توان احتمال بارداری خارج رحمی را کاهش داد مثل:
    استفاده از کاندوم در رابطه هایی که قصد فرزند آوری وجود ندارد، و یا با ترک سیگار، به این علت که این عوامل می توانند احتمال حاملگی خارج رحمی را زیاد کنند.

    اما با کمک پزشک و بارداری تحت نظر میتوان تمامی موارد را کنترل و بارداری سالم و موفق داشت.

    تشخیص بارداری خارج رحمی

    حاملگی خارج رحمی را با معاینات فیزیکی نمی توان تشخیص داد و برای اطمینان یافتن از این موضوع سونوگرافی ترنس واژینال انجام می شود.
    همچنین ممکن است پزشک از آزمایش خون برای تشخیص این موضوع استفاده کند و زمانی که سطح هورمون های HCG و پروژسترون در حین بارداری ثابت بماند و یا کاهش پیدا کند و کیسه حاملگی در سونوگرافی مشاهده نشود احتمال بارداری خارج رحمی وجود دارد.

    درمان بارداری خارج رحمی

    از آنجایی که یک تخمک بارور شده نمی تواند در خارج از رحم زنده بماند و رشد کند، در وهله اول پزشک با تحت کنترل و نظارت کامل قرار دادن بیمار منتظر دفع خود به خودی تخمک لقاح یافته می ماند، اگر این اتفاق نیافتاد برای جلوگیری از مشکلات تهدید کننده مادر باید آن را خارج کند، پزشکان با استفاده از دارو و یا جراحی لاپاراسکوپی این کار را انجام می دهند.
    در درمان با دارو دارویی به نام Methotrexate به بیمار تزریق می شود و از رشد تخمک لقاخ یافته جلوگیری می کند، و در درمان جراحی پس از بی هوشی عمومی بیمار اقدام به خارج کردن تخمک لقاح یافته از حفره شکمی فرد می کنند.

    اقدامات بعد از بارداری خارج رحمی

    از دست دادن جنین برای والدین به خصوص مادر می تواند همراه با غم و اندوه و احساس افسردگی شدید همراه باشد، که غیر طبیعی نیست که چندین ماه نیز طول بکشد اما برای بهتر است زوجین از روان درمانگران برای بهبود این موضوع کمک بگیرند و قبل از اقدامات بعدی برای فرزند آوری مادر حتما تحت نظارت پزشک متخصص زنان و چک آپ های دوره ای سونوگرافی برای بررسی وضعیت سلامتی مادر باشند.

    کلام آخر

    متأسفانه، جنین (جنین در حال رشد) را نمی توان در حاملگی خارج از رحم نجات و رشد داد، و برای جلوگیری از مشکلات احتمالی باید سریعا این موضوع توسط سونوگرافی تشخیص داده شود و تخمک لقاح یافته خارج از رحم را از بین برد.
    و برای اطمینان خاطر از این موضوع همانطور که گفته شد از سونوگرافی ترنس واژینال استفاده می شود. در مرکز تصویربرداری رازی(رادیولوژی و سونوگرافی دکتر علیزاده) واقع در منطقه شهرری تهران این تست همه روزه توسط به روز ترین و دقیق ترین دستگاه های سونوگرافی دنیا توسط مجرب ترین پزشکان متخصص رایولوژی و سونوگرافی قابل انجام است. همچنین برای احساس راحتی برخی بیماران که در حضور پزشک آقا احساس راحتی ندارند می توانند از پزشکان خانم مرکز اقدام به دریافت نوبت کنند.

    شماره تماس مرکز تصویربرداری رازی شهرری(رادیولوژی و سونوگرافی دکتر علیزاده)


    برای مشاهده آدرس دقیق و موقعیت مرکز اینجا کلیک کنید

    رادیولوژی و سونوگرافی دکتر علیزاده شهرری

    رادیولوژی و سونوگرافی دکتر علیزاده شهرری

    دریافت نوبت