/blog/View/
مرکز تصویر برداری رازی
سونوگرافی NT چیست؟

سونوگرافی NT چیست؟

سونوگرافی (Nuchal Translucency)NT نوعی غربالگری غیرتهاجمی است که بین هفته های 11 تا 13 بارداری انجام میشود در این سونوگرافی یک ژل بر پایه آب روی پوست شکم مادر برای انتقال امواج صوتی و تسهیل حرکت پروب سونوگرافی استفاده می شود و میزان مایع پشت گردن جنین و ضخامت آن در سونوگرافی NT بررسی می شود.


سونوگرافی NT یکی از سونوگرافی های لازم در دوران بارداری است که با انجام آن میتوان مشکلاتی مثل سندروم داون و تريزومی ۲۱، ۱۸ و تريزومی ۱۳ را تشخیص داد، ناهنجاری های کروموزومی مرتبط با سندروم داون یکی از شایع ترین بیماری های ژنتیکی است که از هر 700 نوزاد به دنیا آمده در ایالات متحده آمریکا سالانه 1 نفر را تحت تاثیر قرار می دهد و باعث مشکلات جسمی مانند نقایص قلبی، ناتوانی های ذهنی، مشکلات بینایی و شنوایی و همچنین طول عمر کوتاه می شود، همه زنان در معرض خطر به دنیا آوردن نوزادی با اختلال سندروم داون هستند ، اما این خطر با بالا رفتن سن زنان افزایش می یابد.
سونوگرافی NT بین هفته های 11 تا 13 انجام می شود، اندازه نرمال ​​NT به طور میانگین در حدود 2.18 میلی متر است و مقدار بیش از این خطر بالقوه ناهنجاری های جنین را افزایش می دهد.
مطالعات نشان داده است که 13 درصد از جنین ها با مشکلات کروموزومی، اندازه گیری NT آن ها بیش از ​​2.5 میلی متر ربوده است.
میزان دقت غربالگری سونوگرافی Nuchal Translucency (NT) در شناسایی عوامل خطر نوزادان برای ناهنجاری های کروموزومی 70 تا 75 درصد است که بستگی به میزان دقت دستگاه و دقت و مهارت پزشک نیز بستگی دارد.

سونوگرافی NT در مرکز تصویربرداری رازی شهر ری با استفاده از جدید ترین دستگاه ها سونوگرافی و و مجرب ترین پزشکان متخصص رادیولوژی و سونوگرافیست انجام می شود.

اگر نتایج سونوگرافی NT غیر طبیعی باشد چه اتفاقی می افتد؟

اولین کاری که یک مادر باردار باید انجام دهد حفظ آرامش است زیرا که نتیجه آزمایش غیر طبیعی یک احتمال است نه تشخیص قطعی.

در صورت وجود ناهنجاری های کروموزومی، پزشک آزمایشهای دیگری نیز تجویز می کند مثل: آمنیوسنتز یا نمونه برداری از پرزهای کوریونی

انجام سونوگرافی NT در جنوب تهران و شهرری

مرکز تصویربرداری رازی (رادیولوژی و سونوگرافی دکتر علیزاده) با دارا بودن چهار دستگاه پیشرفته سونوگرافی و با بیش از سی سال تجربه بی شک یکی از قوی ترین و بهترین مراکز سونوگرافی جنوب تهران و شهرری می باشد.
تست سونوگرافی NT همه روزه قابل انجام است و برای دریافت نوبت بیماران محترم می توانند از طریق شماره های مرکز ( 02155976795 - 02155906157) یا از طریق شماره 09378210350 با واتس آپ مرکز رادیولوژی و سونوگرافی رازی شهر ری در تماس باشند.
* جهت رفاه حال بیماران جواب سونوگرافی ها و گزارش های بیماران را در سایت قابل ملاحظه می باشد.

دریافت نوبت