/blog/View/
مرکز تصویر برداری رازی
سونوگرافی سه بعدی و چهار بعدی

سونوگرافی سه بعدی و چهار بعدی

سونوگرافی سه بعدی چیست؟ سونوگرافی چهار بعدی چیست؟ سونوگرافی سه بعدی به چه دلیل تجویز می شود؟ آیا سونوگرافی سه بعدی ضرر دارد؟ سونوگرافی سه بعدی جنین در هفته چندم بارداری انجام می شود؟ آمادگی های قبل از سونوگرافی سه بعدی ؟ اگر می خواهید جواب این سوال ها را بیابید تا انتهای این مطلب با ما همرا باشید.


سونوگرافی سه بعدی چیست؟

سونوگرافی سه بعدی هم مانند سونوگرافی دو بعدی، یک تکنیک تصویربرداری برای تشخیص بیماری ها است که از امواج صوتی برای این امر استفاده می شود و روشی غیر تهاجمی محسوب می شود.
در سونوگرافی سه بعدی تصاویر علاوه بر طول و عرض عمق هم دارند و هدف اصلی سونوگرافی سه بعدی عمدتا بررسی سطوح ضایع به صورت سه بعدی است و ارزش این کار در سونوگرافی های بارداری بیشتر دیده می شود که سطوح جنین مثل صورت، لب و دهان در آن مشخص هستند و می توان با یک نگاه ساده تر جنین را بررسی کرد.

سونوگرافی چهار بعدی چیست؟

در سونوگرافی چهار بعدی علاوه بر طول، عرض، عمق بعد زمان هم بررسی می شود و با کنار هم قرار دادن تصاویر یک ویدئو از زوایای مختلف به وجود می آید که به سونوگرافی چهار بعدی مشهور است.
در سونوگرافی چهار بعدی جنین، می توان حرکات جنین مثل خمیازه کشیدن، لبخند زدن، باز و بسته کردن چشم جنین را دید.

سونوگرافی سه بعدی به چه دلیل تجویز می شود؟

سونوگرافی های سه بعدی و چهار بعدی عمدتا برای بررسی دقیق تر اندام های جنین استفاده می شوند به همین دلیل عمدتا به سونوگرافی های سه بعدی جنین مشهور هستند و با آن ها امکان دقیق ناهنجاری های خیلی خاص جنین علل الخصوص ناهنجاری های ظاهری مثل شکاف کام و لب وجود دارد.
اما سونوگرافی سه بعدی فقط مخصوص بیماری های زنان و مامایی نیست و برای بررسی کل ارگان های بدن می توان از آن استفاده کرد از جمله رحم، تخمدان، بررسی و شمارش فولیکول ها، پستان و .. هم استفاده می شوند.

تشخصی ناهنجاری های جنین با سونوگرافی سه بعدی

تشخصی ناهنجاری های جنین با سونوگرافی سه بعدی

یک باور اشتباه در مورد سونوگرافی های سه بعدی و چهار بعدی:

برخی تصور می کنند سونوگرافی های سه بعدی از دو بعدی کامل تر هستند و بعضی از آنومالی ها در سونوگرافی های دو بعدی دیده نمی شوند که این یک باور غلط و غیر علمی است. تقریبا اکثر آنومالی ها توسط سونوگرافی دو بعدی تشخیص داده می شوند و شرایط خیلی خاص و اندکی است که سونوگرافی سه بعدی را نیاز داشته باشد.
سونوگرافی های سه بعدی عموما زمانی تجویز می شوند که پزشک در سونوگرافی های معمول متوجه وجود یک آنومالی شده باشد و درخواست بررسی از تمام زوایا را داده باشد.

عوارض سونوگرافی های سه بعدی و چهار بعدی:

به طور کلی سونوگرافی یک شیوه ایمن محسوب می شود و در مورد سونوگرافی سه بعدی نیز همانند سونوگرافی های معمولی توصیه می شود از تصویربرداری های غیر ضروری اجتناب کرد به این علت که در حین انجام سونوگرافی سه بعدی امواج صوتی با فرکانس بالا در یک ناحیه متمرکز می شوند و این موضوع در سونوگرافی سه بعدی جنین سبب بالا رفتن دمای مایع آمنیوتیک یا همان کیسه آب اطراف جنین و گرم شدن بیش از اندازه بافت های جنین می شود.
اما در صورت انجام سونوگرافی 3D توسط پزشک رادیولوژیستی که مهارت و تجربه کافی را داشته باشد انجام این سونوگرافی ها بدون مانع است.امداد خودرو

سونوگرافی سه بعدی جنین در هفته چندم بارداری انجام می شود؟

سونوگرافی سه بعدی اگر جنبه بررسی آنومالی که در سونوگرافی های قبلی بارداری دیده شده است را داشته باشد زمان مشخصی ندارد و بسته به نظر پزشک معالج دارد اما عموما در هفته های 26 تا 32 بارداری انجام می شود.

آمادگی های قبل از سونوگرافی سه بعدی جنین

برخی پزشکان و همکاران توصیه می کنند قبل از انجام سونوگرافی سه بعدی جنین مایعات شیرین مصرف شود که تحرک جنین بیشتر شود که بتوان به دقت جنین را آنالیز کرد اما این توصیه کلی نیست و باز هم بسته به هدف انجام سونوگرافی سه بعدی و زمان انجام آن دارد و توصیه می شود با پزشک معالج و رادیولوژیست خود در مورد آمادگی های قبل از انجام سونوگرافی های سونو بعدی مشورت کنید.

جمع بندی

در نهایت می توان گفت سونوگرافی سه بعدی هم مانند سایر مانند سونوگرافی معمول برای بررسی دقیق بیماری ها و بررسی جنین استفاده می شود و عارضه نداشتن این تکنیک بسته تخصص پزشک دارد.

در مرکز تصویربرداری رازی(رادیولوژی و سونوگرافی دکتر علیزاده) واقع در منطقه شهرری تهران با دارا بودن چهار دستگاه پیشرفته سونوگرافی و با بیش از سی سال تجربه بی شک یکی از قوی ترین و بهترین مراکز سونوگرافی جنوب تهران و شهر ری می باشد که انواع مختلف سونوگرافی را انجام می دهد.
در مرکز تصویربرداری رازی تمرکز اصلی جناب آقای دکتر وحید علیزاده بر روی تست ها تخصصی مثل سونوگرافی آنومالی، سونوگرافی ان تی و سونوگرافی 3D است برای کسب اطلاعات بیشتر و اطلاع از هزینه انجام سونوگرافی ها معمول و تکمیلی میتوانید از طریق راه های زیر با ما در ارتباط باشید:


ارتباط با مرکز رادیولوژی و سونوگرافی رازی شهرری (دکتر علیزاده)

ارتباط با مرکز رادیولوژی و سونوگرافی رازی شهرری (دکتر علیزاده)

دریافت نوبت