/blog/View/
مرکز تصویر برداری رازی
آرتروگرافی

آرتروگرافی

آرتروگرافی یک آزمایش است که به پزشکان در تشخیص مشکلات مفصلی مانند درد مفصل زانو یا شانه کمک می کند. آرتروگرافی می تواند مشکلات رباط، تاندون، غضروف و درد مفاصل بدون دلیل را با جزئیات واضح نشان دهد. قبل از انجام اسکن MRI یا سایر آزمایشات تصویربرداری ، ماده حاجب تحت هدایت پروب سونوگرافی به مفصل تزریق می شود تا اسکن دقیق تری انجام شود.


آرتروگرافی چگونه انجام می شود؟



آرتروگرافی یک آزمایش دو قسمتی است که ابتدا منطقه مورد نظر را با استفاده از بی حسی موضعی بی حس کرده و ضد عفونی می شود سپس پزشک ماده حاجب رنگی را به منظور واضح تر دیده شدن مفاصل در عکس برداری تحت هدایت پروب سونوگرافی به مفصل مورد نظر تزریق میکند و بلافاصله تصویربرداری را آغاز کرده. البته در مواردی هم تزریق ماده رنگی با هدایت دستگاه سی تی اسکن انجام می شود مثل مواقعی که بیمار چاقی مفرط دارد و یا مفصل مورد نظر از لحاظ آناتومی در وضیتی نباشد که با سونوگرافی قابل تشخیص باشد. البته این کار در قدیم با دستگاه رادیولوژی هم انجام می شد که امروزه تقریبا منسوخ است.
- در آرتروگرافی از رادیولوژی، CT ،MRI یا نوع دیگری از تصویربرداری بنا به صلاح دید پزشک استفاده میشود. در برخی موارد، ممکن است قبل و بعد از تزریق ماده رنگی از مفصل عکس بگیرد.

آرتروگرافی برای ارزیابی چه قسمت هایی از بدن انجام می شود؟

()

آرتروگرافی برای تشخیص دقیق آسیب دیدگی بافت های مفصلی بدن مثل شانه، زانو، مچ و مچ پا انجام می شود و در موارد زیر تجویز می شود:
- درد شانه، مانند التهاب تاندون یا بورسیت
- درد مفصل ران
- زانو درد
- درد آرنج
- درد مچ پا
- درد مچ دست
گاهی اوقات، پزشکان از آرتروگرافی برای ارزیابی بافت های مفصلی پس از جراحی تعویض مفصل استفاده می کنند.

آمادگی های قبل از آرتروگرافی

نیازی به آماده سازی خاصی قبل از انجام آرتروگرافی نیست، بیمار قبل از شروع تصویر برداری لباس یکبار مصرف بیمارستانی گشاد پوشیده که مفصل آسیب دیده را به راحتی در معرض دید قرار گیرد.
محل مورد نظر با استفاده از بی حسی موضعی بی حس می شود و توسط بتادین ضدعفونی شده و سپس آرتروگرافی آغاز می شود.
توجه: اگر باردار هستید یا فکر می کنید باردار هستید ، حتماً به پزشک خود اطلاع دهید.

آیا آرتروگرافی دردناک است و انجام آن چقدر طول می کشد؟

خیر، فقط هنگام تزریق ماده حاجب در مفصل، ممکن است کمی احساس ناراحتی ایجاد شود.

تزریق ماده رنگی قبل از آرتروگرافی خود بین 5 تا 10 دقیقه زمان می برد و زمان انجام تست آرتروگرافی بستگی به نوع دستگاهی دارد که تست با آن انجام می شود، آرتروگرافی با mri حدودا 15 دقیقه زمان بر است با سی تی اسکن چند دقیقه کمتر و با دستگاه رادیولوژی در حد چند ثانیه است.

مزایای آرتروگرافی

در تشخیص آسیب های مفصلی شدید عموما لازم به انجام آرتروگرافی نمی باشد، آرتروگرافی برای تشخیص و تایید آسیب های مفصلی خفیف انجام می شود و از مزایای این شیوه محسوب می شود.
از دیگر مزایای این شیوه برای کسانی است که به هر دلیلی منع انجام Mri دارند مثل کسانی از pace maker استفاده میکنند و یا ایمپلنت های فلزی در بدنشان هست، آرتروگرافی به همراه تصویربرداری با CT Scan انجام می شود به این علت که خود سی تی اسکن معمولی خود به تنهایی نمی تواند به اندازه ام آر آی در بررسی مفاصل دقیق و درست عمل کند( همانطور که میدانید ام آر آی دقیق ترین و بهترین روش برای بررسی مفاصل است) اما در صورت انجام آرتروگرافی این مشکل حل می شود.

عوارض انجام آرتروگرافی

هر زمانی که یک جسم خارجی به بدن وارد شود امکان عفونت و خون ریزی وجود دارد اما این مسئله نادر است و با انتخاب درست مرکز تصویربرداری و پزشک متبحر حل میشود.
یکی دیگر از عوارض بسیار بسیار نادر آرتروگرافی میتوان به حساسیت هایی که در اثر تزریق ماده رنگی به وجود می آید اشاره کرد.

مراقبت های بعد از انجام آرتروگرافی

پس از انجام این تست مراقبت خاصی نیاز نیست فقط گاهی در بعضی افراد در اطراف مفصل التهابی ایجاد میشود که ظرف مدت 24 تا 48 ساعت برطرف می شود.
فقط در صورت ایجاد هر گونه حساسیت در اثر تزریق ماده حاجب حتما پزشک را مطلع کنید.

آرتروگرافی در تهران

آرتروگرافی در مرکز تصویربرداری رازی (رادیولوژی و سونوگرافی دکتر علیزاده) با استفاده از به روز ترین دستگاه های دنیا و تحت نظارت دکتر وحید علیزاده انجام می شود.
برای دریافت نوبت یا اطلاع از هزینه آرتروگرافی میتوانید از طریق شماره زیر در واتس اپ اقدام فرمایید یا با شماره مرکز تماس حاصل فرمایید:

ارتباط با مرکز رادیولوژی و سونوگرافی رازی شهرری (دکتر علیزاده)

ارتباط با مرکز رادیولوژی و سونوگرافی رازی شهرری (دکتر علیزاده)

دریافت نوبت