/blog/View/
مرکز تصویر برداری رازی
ام آر آی T2 star بیماران تالاسمی

ام آر آی T2 star بیماران تالاسمی

تالاسمی شایع ترین اختلال ژنتیکی در دنیا می باشد که از طریق والدین به فرزندان منتقل می‌شود. در این بیماری به دلیل نقص در ژن هموگلوبین (پروتئین حامل اکسیژن در خون)، تعداد گلبول های قرمز خون بشدت کاهش می‌یابد و اکسیژن به اندازه کافی به تمام بدن نمی‌رسد و به سه شکل مینور، اینتر مدیا و ماژور می باشد.


در این مقاله در رابطه با موارد زیر بیشتر آشنا خواهیم شد:


  • عوارض تزریق خون در بیماران تالاسمی

  • راه های تشخیص اضافه بار آهن در بیماران تالاسمی

  • انجام ام آر آی T2 star در مرکز تصویربرداری رازی


عوارض تزریق خون در بیماران تالاسمی

MRi T2 برای افراد تالاسمی

(MRi T2 برای افراد تالاسمی)

همانطور که گفته شد تالاسمی مجموعه ای از اختلالات ژنیتیکی است که با کاهش یا عدم تولید هموگلوبین مشخص می شود، به همین دلیل مبتلایان به تالاسمی هر چند هفته یکبار نیاز به تزریق منظم خون دارند كه در صـورت عـدم تزريـق خـون، بـه نارسايي قلبي و مرگ در اوايل كودكي منجر مـي شـود.
يک مشکل باليني متداول در بيماران تالاسمي ماژور کـه تحت درمان با تزريق خون هستند، اضافه بار آهن و توكسيسيتي و در نتيجه تخريب عضله قلب، كبد و يا غدد درون ريز ميشود افراد مبتلا به تالاسمی میشود تجمع آهن در عضـله قلـب، منجـر بـه آسـيب و در نهايـت سكته ميگردد اما اگر به موقع این عارضه تشخیص داده شود میتوان از اثرات آن جلوگیری کرد، به همین دلیل به این بیماران چک آپ های سالانه توصیه می شود.

ام آر آی راهی برای تشخیص اضافه بار آهن در بیماران تالاسمی

اگر چه با آزمایش فریتین میتوان اضافه بار آهن را تشخیص داد اما تنهـا يـك درصـد از كـل ذخيـره آهـن را نشـان مـي دهـد و امروزه در تمامی مراکز تالاسمی از بين روشهاي موجود جهـت تعيـين ميـزان آهـن بـدن سنجش میزان بار اضافه آهن افراد تالاسمی با تصویربرداری ام آر آی(T2*) توصیه میشود که روشی غیر تهاجمی، دقیق و آسان است.

برای دریافت نوبت ام آر آی میتوانید از اینجا اقدام کنید.

انجام ام آر آی T2 star در تهران

در مرکز تصویر برداری رازی تست ام آر آی T2 star با استفاده از پروتکل های کاملا اختصاصی انجام میشود که علاوه بر اندازه گیری میزان آهن قلب و کبد، میزان بار آهن در طحال، عضلات بین مهره ها و میزان فعالیت قلب را هم اندازه گیری کرده و ریورت دهی این تست با استفاده از به روز ترین نرم افزار های دنیا تحت نظارت دکتر وحید علیزاده انجام می شود.

جهت رفاه حال بیماران تالاسمی و توافق مابین انجمن تالاسمی و مرکز تصویر برداری رازی تصویربرداری این عزیزان را را در روزهای خاصی انجام میشود که در تایم ازدحام مریض مرکز نباشد و تست ام آر آی T2star در مرکز تصویربرداری رازی با استفاده از جدید ترین دستگاه های ام آر آی دنیا 1.5) تسلا مدل Amira از کمپانی زیمنس آلمان ) انجام میشود و ریپورت این تست توسط یکی از به روزترین نرم افزار های دنیا انجام می شود.

شایان ذکر است در مرکز تصویر برداری رازی شهرری سیستم نوبت دهی علاوه بر سیستم حضوری به صورت اینترنتی هم می باشد،بعد از انجام تست تصاویر از طریق سیستم پکس و سیستم نمایش آنلاین تصاویر پزشکی برای پزشکان ریپورت دهنده ارسال و جواب تست MRI T2 star در کوتاهترین زمان ممکن حاضر میشود و از طریق پیامک به بیماران اطلاع رسانی می شود و بیماران محترم می توانند جواب تست خود را در سایت مشاهده کنند، همچنین این تصاویر در پرونده الکترونیک بیمار ثبت شده و برای مقایسه معاینات سالانه بسیار کمک کننده است.

دریافت نوبت