/blog/View/
مرکز تصویر برداری رازی
ام آر آی قلب یا سی تی آنژیوگرافی قلب یا اسکن هسته ای، کدام بهتر است ؟

ام آر آی قلب یا سی تی آنژیوگرافی قلب یا اسکن هسته ای، کدام بهتر است ؟

اگر پزشک برای بررسی مشکلات قلبی ‌شما ام آر آی قلب یا سی تی آنژیو گرافی قلب و یا اسکن هسته ای تجویز کند به طور حتم کنجکاو خواهید شد که بدانید این ها چه تفاوتی با هم دارند هر یک از این شیوه های تصویربرداری چه معایب و مزایایی دارند و در نهایت کدام شیوه تصویربرداری بهتر است


در این مقاله با مطالب زیر بیشتر آشنا خواهید شد:

تاریخچه بررسی ساختار عملکرد قلب

بررسی قلب با اکو کاردیوگرافی

بررسی قلب با سی تی آنژیوگرافی

بررسی قلب با اسکن هسته ای

بررسی قلب با ام آر آی

نحوه انجام تست ام آر آی قلب در مرکز تصویربرداری رازی شهرری






تاریخچه بررسی ساختار عملکرد قلب


در ابتدا بررسی قلب توسط صوت و گوشی های پزشکی انجام میشد و با بررسی صداهای قلب به مشکلات قلب پی می بردند بعد ها با پیشرفت علم، نوار قلب به وجود آمد که تغییرات الکتریکی قلب انجام می شد با گذشت زمان بررسی بافت قلب توسط سونوگرافی قلب یا همان اکو کاردیوگرافی قلب انجام می شد که ماهیت کار آن بر اساس صوت بود و میتوانست آناتومی و ساختار قلب و همچنین کارکرد قلب را با آن بررسی کرد.
بعد از آن آنژیوگرافی ها و سی تی آنژیوگرافی ها به وجود آمدند که در آن تصویربرداری ها ماده حاجب به بدن بیمار تزریق میشد و بلافاصله تصویربرداری را انجام میدادند بعد از آن اسکن هسته ای نیز ابداع شد که برای بررسی کارکرد قلب و میزان خون درون بافت قلب کاربرد داشت
در نهایت یکی از جدیدترین تکنولوژی هایی که برای بررسی ساختار و عملکرد قلب به وجود آمد ام آر آی قلب (Cardiac Mri) است.



بررسی قلب با اکو کاردیوگرافی


در اکوکاردیوگرافی از امواج صوتی دارای فرکانس بالا برای ایجاد یک تصویر متحرک از قلب استفاده می‌شود. در اکوکاردیوگرافی تصاویری از دریچه ها و حفره های قلب را ارائه می دهد و به سونوگرافیست کمک می کند تا عملکرد پمپاژ قلب را ارزیابی کند. اکو اغلب با سونوگرافی داپلر و داپلر رنگی برای ارزیابی جریان خون در دریچه های قلب ترکیب می شود.

بررسی قلب با سی تی آنژیوگرافی


سی تی آنژیوگرافی کرونر یک آزمایش غیر تهاجمی است که از اشعه ایکس در قالب سی تی اسکن برای تشخیص بیماری عروق کرونر قلب استفاده می شود. سی تی انژیوگرافی عروق کرونر تصاویری با وضوح بالا از رگ های خونی تأمین کننده قلب ارائه می دهد و امکان تشخیص تنگی یا انسداد ناشی از پلاک را فراهم می کند. اما در نهایت به علت استفاده از اشعه ایکس و همچنین دقت بالاتر سایر روش ها مثل ام آر آی قلب میتوان گفت سی تی آنژیوگرافی بهترین و کامل ترین روش تصویربرداری برای بررسی ساختار و عملکرد قلب نیست.

بررسی قلب با اسکن هسته ای


این آزمایش تصویربرداری تشخیص میدهد که آیا خون رسانی به همه ی قسمت های بافت انجام میشود یا خیر، علاوه بر این می تواند بیماری عروق کرونر قلب را تشخیص دهد، و همچنین بافت ماهیچه ای آسیب دیده ناشی از حمله های قلبی که قبلا برای بیمار اتفاق افتاده یا بافت مرده قلب را بررسی می کند وهمچنین با این روش میتوان میزان پمپاژ خون به بدن بیمار را نیز ارزیابی کند.

بررسی قلب با ام آر آی

ام آر آی قلب(Cardiac Mri) جدید ترین و کامل ترین روش تصویربرداری است که بررسی ساختار و عملکرد قلب را به بهترین نحو ممکن با استفاده از امواج رادیویی و مغناطیسی که ضرری برای بدن فرد هم ندارند انجام می دهد.
از مزیت های ام آر آی قلب می توان به موارد زیر اشاره کرد:
1- بررسی کارکرد قلب، حسن ام ار آی قلب(Cardiac Mri) در بررسی کارکرد قلب این است که محدودیت های اکو گاردیوگرافی را ندارد و نسبت به اکو ویوکامل تری از قلب را به پزشک می دهد به طور مثال بطن راست قلب که در اکوکاردیوگرافی قلب دیده نمی شوددر ام آر آی قلب(Cardiac Mri) دیده می شود و یا قسمت های خلفی قلب در ام آر آی قلب(Cardiac Mri) خیلی خوب نمایش داده می شوندو به طور کل می توان گفت ام آر آی قلب(Cardiac Mri) برای بررسی ساختار قلب دقت بالاتری نسبت به اکوکاردیوگرافی دارد.
2- یکی دیگر از مزیت های ام آر آی قلب این است که تغییراتی که برای عضله قلب یا همان میوکارد قلب اتفاق میافتد را نشان می دهد به طور مثال ادم یا ورم بافت قلب که اصولا بعد از عفونت ها یا بیماری هایی مثل کرونا اتفاق میافتد.
شایان ذکر است که تاکنون هیچ دستگاهی برای بررسی این موضوع جایگزین نشده است.
3- یکی دیگر از مزیت ها وکاربرد های ام آر آی قلب(Cardiac Mri) بررسی خونرسانی به عضله قلب است که این امر را با اسکن هسته ای هم انجام پذیر است اما با ام آر آی قلب(Cardiac Mri) با دقت بسیار بالاتری این موضوع انجام پذیر است. به طور مثال در اسکن هسته ای اگر میزان آسیب به عضله قلب 10گرم باشد میتوان آسیب را تشخیص داد اما در ام آر آی قلب(cardiac Mri) اگرآسیبی در حد 1 گرم هم به قلب وارد شود میتوان مشکلات را تشخیص داد.
4- مزیت دیگر ام آر آی قلب( Cardiac Mri) این است که قسمت هایی از قلب که نزدیک حفره شکمی و دیافگرام هستند را با دقت بالایی بررسی می کند اما در اسکن هسته ای این موضوع انجام پذیر نمی باشد.
5- موضوع دیگری که در ام آر آی قلب(Cardiac Mri ) بررسی می شود این است که تنگی ها گرفتگی های موجود در عروق قلب را، با آنژیوگرافی تحت درمان قرار دهند یا خیر که مبحثی کاملا تخصصی است.
6- همچنین از دیگر مزیت های با ارزش ام آر آی قلب(Cardiac Mri) بررسی آنومالی های قلبی است، آنومالی های قلبی در ابتدا با سایر روش های تصویر برداری مثل اکوکاردیوگرافی و سی تی آنژیوگرافی ها قابل تشخیص هستند اما بعد از عمل جراحی و برای پیگیری عمل هیچ روش تصویربرداری مثل ام آر آی قلب(Cardia Mri ) نمی تواند در زمینه ی مشکلات بعد از بیماری های قلبی کمک کنند.


اگر میخواهید تفاوت Mri و آم آر آنژیوگرافی و ام آر ونوگرافی بدانید اینجا کلیک کنید.


نحوه انجام تست ام آر آی قلب در مرکز تصویربرداری رازی شهرری


در مرکز تصویر برداری رازی شهر ری انجام ام ار ای قلب (CARDIAC MRI) به صورت تخصصی با استفاده از پیشرفته ترین دستگاه MRI (۱٫۵ تسلا مدل Amira از کمپانی زیمنس آلمان) و با حضور و نظارت دکتر وحید علیزاده متخصص رادیولوژی و سونوگرافی دارای تخصص در زمینه ام آر آی قلب انجام می شود.

شایان ذکر است در مرکز تصویر برداری رازی شهرری سیستم نوبت دهی علاوه بر سیستم حضوری به صورت اینترنتی هم می باشد و نهایت زمان انتظار برای دریافت نوبت MRI قلب، یک هفته می باشد و همچنین آماده سازی جواب تست MRI قلب نهایتا طی 2هفته حاضر شده و از طریق پیامک به بیماران اطلاع رسانی می شود و بیماران محترم می توانند جواب تست خود را در سایت مشاهده کنند.
* همچنین جهت رفاه حال بیماران امکان دریافت نوبت برای انجام تست های متفاوت از جمله تست ام آر آی قلب از طریق سایت نیز فراهم شده است.


ارتباط با مرکز رادیولوژی و سونوگرافی رازی شهرری (دکتر علیزاده)

ارتباط با مرکز رادیولوژی و سونوگرافی رازی شهرری (دکتر علیزاده)

دریافت نوبت